پرسشنامه عوامل موثر بر حضور در کلاس درس
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه عوامل موثر بر حضور در کلاس درس
این پرسشنامه توسط میرزاده و همکاران در سال 1397 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عوامل موثر بر حضور در کلاس درس می باشد.
این پرسشنامه دارای 26 سوال و 6 مولفه:
عوامل مربوط به استاد، عوامل مربوط به محتوا، عوامل مربوط به دانشجو، عوامل انگیزشی، شرایط فیزیکی، سیستم ارزیابی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه عوامل موثر بر حضور در کلاس درس تایید شده است.
اگر بخواهیم خلاصه کلام را در همین خط اول خلاصه کنیم، باید بگوییم حضور دانشجویان در کلاس درس حائز اهمیت می باشد و دانشجویان باید خود را ملزم به شرکت و حضور در کلاس درس بدانند مگر اینکه دچار مشکل باشند و واقعا امکان حضور در کلاس درس برایشان فراهم نباشد.
دانشجویانی که عدم حضور در کلاس درس به صورت متوالی را افتخار می دانند و با افتخار می گویند که در کلاس های درس شرکت نمی کنند و در نهایت برای امتحان حاضر می شوند، فقط به خودشان آسیب می زنند و این کارشان با پیامد های منفی زیادی در ارتباط است.
وقتی دانشجو در کلاس درس شرکت می کند، از ابزار های یادگیری همچون جزوه، کتاب درسی بهره می گیرد. دانشجو با نوشتن جزوه، گوش دادن به صحبت های استاد با فرآیند یادگیری درگیر می شود و همین موضوع زمینه را برای یادگیری بیشتر فراهم می کند.
دانشجو ممکن است بر این باور باشد، اگر در کلاس درس شرکت نکند، می تواند بعدا جزوه های درسی را از دوستان و همکلاسی هایش بگیرد و با مطالعه جزوه ها خودش را به کلاس درس و آنچه تدریس شده برساند. اما واقعیت این است که یادگیری همه ی دروس به این روش ممکن نیست!
برخی دروس مانند دروس رشته های فنی، مهندسی، پزشکی و... دروس تحلیلی بوده که یادگیری آن ها با حفظ و مطالعه مطالب ممکن نخواهد بود و اگر قرار باشد درس یاد گرفته شود باید در کلاس درس حضور پیدا کرد و به سخنان استاد گوش کرد و با حل تمارین و مسئله در کلاس و رفع اشکال توسط استاد، درس را یاد گرفت.
نویسنده ای به نام استفان کاوی که نویسنده ی کتاب هفت عادت مردمان موثر می باشد، در بخشی از کتاب خود نوشته، یادداشت برداری نقش مهمی در یادگیری دارد و به نوعی نوشتن یک ابزار مهم برای تقویت ذهن است؛ بنابراین سخن، اگر دانشجویی می خواهد یادگیری بیشتری داشته باشد،می تواند جزوه بنویسد و در کلاس درس یا در خانه حین مطالعه دروس یادداشت برداری کند.
عوامل مربوط به استاد، عوامل مربوط به محتوا، عوامل مربوط به دانشجو، عوامل انگیزشی، شرایط فیزیکی، سیستم ارزیابی از جمله عواملی هستند که دانشجویان را برای شرکت در کلاس درس و حضور مستمر در کلاس ترغیب می کنند. در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر عوامل موثر بر حضور در کلاس درس داشته باشید، می توانید از پرسشنامه ای که توسط میرزاده و همکاران ساخته شده است، استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 6 مولفه دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی عوامل موثر بر حضور در کلاس درس هدف ساخت این پرسشنامه است.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط میرزاده و همکاران ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت