تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه مقیاس اشتیاق شخصی هیگی و فیک (RPII)
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه مقیاس اشتیاق شخصی هیگی و فیک (RPII)

این پرسشنامه توسط هیگی و فیک در سال 1988 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی اشتیاق شخصی مصرف کننده می باشد.

این پرسشنامه دارای 10 سوال و 2 مولفه:

  • لذت گرایی
  • ابراز خود می باشد.

عوامل و مولفه های بسیاری در ایجاد و تداوم یک رفتار نقش دارند. مولفه هایی که ما را به سمت انجام یک تکلیف سوق می دهند و منجر به تثبیت یک رفتار در ما می شوند. اگر بخواهیم یک نمونه، مولفه ی موثر در این خصوص نام ببریم، می توانیم به عامل اشتیاق اشاره کنیم.

اشتیاق به چه معناست؟

اشتیاق یک عامل درونی غیر قابل مشاهده می باشد. این عامل به عنوان یک میل درونی در نظر گرفته می شود؛ اشتیاق را عامل مهمی برای انجام یک فعالیت دانسته اند اما این عامل همیشه به عنوان یک عامل مثبت در نظر گرفته نمی شود. یکی از مواردی که وجود اشتیاق نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه زمینه ساز تاثیرات منفی و غیر قابل جبران می شود، اشتیاق به مصرف مواد است.

اشتیاق به مصرف مواد، به عنوان یک عامل مهم در مصرف مواد و ادامه مصرف مواد در نظر گرفته می شود. طبق بررسی های صورت گرفته در این رابطه، اشتیاق به مصرف مواد در افرادی که به تازگی اقدام به ترک مصرف مواد داشته اند یا افرادی که سالیان سال است مصرف مواد را ترک کرده اند، نیز دیده می شود و این عامل می تواند منجر به بازگشت و مصرف مجدد مواد در افراد شود. جالب است بدانید در حوزه تحقیقاتی که در خصوص مصرف مواد انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که، اشتیاق به مصرف مواد در مصرف کننده ها از جمله موارد مهم در لغزش آنان برای استفاده مجدد از مواد است.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، جلوگیری از اشتیاق به مصرف مواد در افراد و درمان است. ترک مواد فرآیندی است که کاملا ممکن می باشد. این فرایند ممکن است با سختی هایی همراه باشد اما به اصطلاح کاملا شدنی می باشد. در خصوص ترک مواد و اشتیاقی که برای مصرف آن وجود دارد، بهترین راهکار درمانی استفاده از دارو درمانی در کنار روان درمانی است. شاید اگر هر کدام از این درمان ها را به صورت جداگانه به کار ببریم، آن طور که باید موفق نشویم. درمان هایی که بر پایه روان درمانی هستند به افراد در جهت کنترل میل و اشتیاق به مصرف کمک می کنند.

آیا تا به امروز مولفه اشتیاق به مصرف را در افراد مبتلا به مواد مخدر مشاهده کرده اید؟ در صورت تمایل به ارزیابی متغیر اشتیاق شخصی مصرف کننده، می توانید از پرسشنامه ی اشتیاق شخصی هیگی و فیک (RPII) استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه مقیاس اشتیاق شخصی هیگی و فیک (RPII) چیست؟

این پرسشنامه با هدف ارزیابی اشتیاق شخصی مصرف کننده ساخته شده است.

این پرسشنامه چند سوال دارد؟

این پرسشنامه 10 سوال دارد.

آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟

بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.

آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟

بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.

این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟

این پرسشنامه توسط هیگی و فیک ساخته شده است.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام