تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه خوش بینی معلمان هوی و تارتر
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه خوش بینی معلمان هوی و تارتر

این پرسشنامه توسط هوی و تارتر در سال 2006 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خوش بینی علمی معلم می باشد.

این پرسشنامه دارای  ۱۱ سؤال و ۳ خرده مقیاس می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه خوش بینی معلم تایید شده است.

خوش بینی معلمان

خوش بینی جز آن ویژگی هایی است که تاثیر مثبت بر سلامت روان دارد و منجر به رضایت از زندگی می شود. خوش بینی عبارت است از نگرش مثبت به خود، دیگران و جهان اطراف. خوش بینی باعث تعامل بهتر با جهان اطراف شده و مثبت اندیشی را به وجود می آورد.

افراد خوش بین در هر موقعیت سخت و چالش برانگیزی تسلیم ناامیدی نمی شوند و برای یافتن راه حل و حل مسائل تلاش می کنند.

خوش بینی تحصیلی یکی از اشکال خوش بینی است؛ دانش آموزانی که میزان خوش بینی تحصیلی در آن ها بالا می باشد، بیش از سایر دانش آموزان علاقه مند به تحصیل بوده و انگیزه تحصیلی بالاتری دارند. همچنین، خوش بینی تحصیلی باعث درگیری تحصیلی شده و موفقیت و پیشرفت تحصیلی را به همراه دارد.

اما خوش بینی در بحث آموزش و تحصیل منحصر به دانش آموزان نیست؛ خوش بینی معلمان نیز تاثیر شگرفی بر یادگیری و امر آموزش دارد. (وولفولک هوی و همکاران، ۲۰۰۸) خوش بینی معلم را، باوری مثبت در معلمان که مبتنی بر اینکه آن ها قادرند با تأکید بر تدریس و یادگیری (مؤلفه تأكید تحصیلی)، با اعتماد به مشارکت والدین و دانش آموزان (مؤلفه اعتماد به والدین و دانش آموزان) و با ایمان به ظرفیت و کارآیی خود (احساس کارآمدی) در غلبه بر مشکلات و شکست، با تلاش و پشتکار، سبب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شوند، تعریف کرده اند.

بر اساس این تعریف، خوش بینی معلمان تاثیر به سزایی در ایجاد انگیزه تحصیلی در دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آن ها دارد. یک معلم خوش بین می تواند دانش آموزش را به کلاس درس علاقه مند کند و بر کیفیت یادگیری او تاثیر بگذارد. معلم با باور به توانایی های خود و اعتماد به علم و دانشی که دارد، مطالب درسی را به دانش آموزان تدریس می کند؛ مشخصا باور به خود در بحث تدریس باعث افزایش اعتماد به نفس و تسلط بیشتر بر تدریس و اداره کلاس می شود.

همچنین، هرچه والدین با فرزندان خود مشارکت بیشتری داشته باشند و با معلم در خصوص مباحث درسی در ارتباط باشند، این تعامل بر روند آموزش تاثیر می گذارد. از دیگر سو، خودکارآمدی معلم به معنای باور به توانمندی ها در حیطه خاص بر خوش بینی معلم می افزاید.

خوش بینی معلم در این پرسشنامه با خرده مقیاس های، اعتماد به دانش آموزان و والدین، تأکید علمی و خودکارآمدی معلم ارزیابی می شود؛ در صورت تمایل به ارزیابی این متغیر بر اساس خرده مقیاس های ذکر شده، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

این پرسشنامه با چه هدفی ساخته شده است؟

ارزیابی خوش بینی تحصیلی هدف ساخت این پرسشنامه است.

خوش بینی معلم چیست؟

وولفولک هوی و همکاران، ۲۰۰۸ خوش بینی معلم را، باوری مثبت در معلمان که مبتنی بر اینکه آن ها قادرند با تأکید بر تدریس و یادگیری (مؤلفه تأكید تحصیلی)، با اعتماد به مشارکت والدین و دانش آموزان (مؤلفه اعتماد به والدین و دانش آموزان) و با ایمان به ظرفیت و کارآیی خود (احساس کارآمدی) در غلبه بر مشکلات و شکست، با تلاش و پشتکار، سبب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شوند، تعریف کرده اند.

مولفه های خوش بینی معلم چیست؟

اعتماد به دانش آموزان و والدین، تأکید علمی و خودکارآمدی معلم.

کاربرد خوش بینی معلمان چیست؟

خوش بینی معلمان تاثیر به سزایی در ایجاد انگیزه تحصیلی در دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آن ها دارد. یک معلم خوش بین می تواند دانش آموزش را به کلاس درس علاقه مند کند و بر کیفیت یادگیری او تاثیر بگذارد.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام