پرسشنامه مولفه های دانش دبيران
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مولفه های دانش دبيران
این پرسشنامه توسط حمید فرهادی راد و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مولفه های دانش دبیران می باشد.
این پرسشنامه دارای 61 سوال و 6 بعد:
- دانش تعاملی
- دانش مهارتی
- دانش شناختی
- دانش فناوری
- دانش رویه ای
- دانش مدیریت
- دانش برنامه ریزی می باشد
روایی و پایایی پرسشنامه مولفه های دانش دبیران تایید شده است.
در طی چندین سال گذشته، توجه عموم افراد به خصوص پژوهشگران، کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف به سمت دانش و کسب دانش جلب شده است و از دل این توجه، مفاهیم مختلفی همچون، مدیریت دانش، کار دانشی، کارمندان دانشی یا مولفه های دانش متولد شده است.
اگر جامعه یا سازمانی گرایش به توسعه و ترقی دارد باید نسبت به یادگیری، حفظ و ارتقا دانش حساس باشد و البته تلاش کند. یک سازمان پویا و فعال سازمانی است که در آن، به کسب دانش پرداخته می شود، یادگیری مهارت و کسب تجربیات مختلف مورد توجه است.
مدارس و دانشگاه ها و نهاد های آموزشی بیش از هر سازمان و نهادی باید به کسب دانش توجه داشته باشند؛ البته پیشرفت روز افزون تکنولوژی، علم و دانش بر روند توسعه دانش در مدارس هم تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال، مهم ترین تاثیر دانش بر فرآیند جذب دبیران است. می دانیم که دبیران تاثیری بسیاری بر ارتقا دانش و یادگیری دارند و اگر دبیری از دانش و مهارت های کافی بهره نبرده باشد، نمی تواند عملکرد موثر و اثربخشی در مدرسه، کلاس درس و در نهایت جایگاه شغلی اش نشان دهد. بنابراین این مسئله باید برای مدیران استخدام در نهاد آموزش و پرورش مهم باشد و توجه آنان را به یک مولفه مهم به نام مولفه دانش در دبیران جلب کند.
دانش را می توان مجموعه اطلاعات مهم و با ارزشی دانست که از از تجربیات و مهارت های مختلف به دست می آید. دانش از ایده ها و واقعیت ها و مفاهیم انتراعی و عینی و ... تشکیل می شود و تک بعدی نبوده و دارای ابعاد مختلف می باشد. برخی از ابعاد دانش شامل، دانش عینی، ضمنی، مهارتی، شناختی، فردی، اجتماعی، رویه ای، رابطه ای، اظهاری، عملی و ... می باشد.
یک معلم خوب باید از مجموعه مولفه های دانش برخوردار باشد؛ او باید دانش مهارتی داشته باشد. منظور از دانش مهارتی مهارت در ندریس، ارزشیابی و ... است. دانش شناختی که مجموعه شناخت دانش آموزان، شناخت قوانین و هنجار ها و ... اشاره دارد برای یک معلم لازم است. همچنین، دانش رویه ای که شامل تدریس عملی، دانش ارزشیابی و ... است، دانش ارتباطی که به تعامل معلم با دانش آموز و مدیر و.. اشاره دارد، دانش مدیریت و برنامه ریزی که شامل رهبری، اداره کلاس و .. است و دانش فناوری که به توانایی استفاده از محتوای الکترونیکی، اینترنت و کامپیوتر اشاره دارد، از جمله مهم ترین مولفه های دانش است که باید در یک معلم وجود داشته باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی مولفه های دانش در دبیران می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
پرسشنامه مولفه های دانش دبيران چیست؟
ارزیابی مولفه های دانش دبیران هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این مولفه 6 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت