پرسشنامه تعارض سازمانی رابینز (CMS)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه تعارض سازمانی رابینز (CMS)
این پرسشنامه از کتاب رابینز در سال ۱۹۹۴ بر اساس نظریه پوتنام و ویلسون ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی سبک مدیریت تعارض افراد می باشد.
پرسشنامه مدیریت تعارضات شغلی رابینز (CMS) دارای 30 سوال و 3 زیر مقیاس:
- عدم رویارویی و عدم رقابت (اجتناب)
- راه حل مداری (همکاری و مصالحه)
- کنترل (رقابت) است.
تعارض در سازمان
روابط انسانی یک روابط پر چالش است؛ در روابط انسانی گریز از تعارض امری اجتناب ناپذیر است. خواه یا ناخواه در هر رابطه ای ممکن است تعارضاتی به وجود بیاید و این یک مسئله طبیعی است؛ در واقع زمانی که تفاوت در نگرش و دیدگاه وجود داشته باشد، بحث و تعارض به وجود می آید اما مسئله مهم، مدیریت تعارضات و سبک مدیریت تعارض است. اگر افراد برای حل تعارضات تلاش کنند، روابط خود را از گسست و زوال نجات خواهند داد و اینجاست که دانش حل تعارض و اکتساب مهارت حل مسئله مهم و ضروری به نظر می رسد.
منظور از مدیریت تعارض، به کار گرفتن روش های صحیح حل تعارض به هنگام روی دادن تعارض است؛ بروز تعارض در محل کار و در رابطه با حرفه نیز امری شایع است. محل کار یک محیط فعال و پویا است؛ روابط مختلفی در این محیط شکل می گیرد و افراد متفاوتی همچون کارمندان، مدیران، ارباب و رجوع در این محیط با یکدیگر در ارتباط هستند در نتیجه دور از ذهن به نظر نمی رسد که در این محیط تعارضاتی به وجود بیاید.
نتایج بررسی ها نشان می دهد تعارضات سازمانی بر عملکرد سازمان و کارمندان تاثیر منفی می گذارد؛ در واقع تعارضات سازمانی باعث تنش می شود و افراد حاضر در سازمان زمانی که درگیر تعارض شوند، از نظر ذهنی توجه و تمرکز گذشته را نخواهند داشت.
لازم به ذکر است، تعارضات سازمانی بر ساختار سازمان نیز تاثیر می گذارد و می تواند ساختار سازمانی را درگیر آشفتگی و تنش کند. خوشبختانه تعارض در سازمان همانند تعارض در دیگر روابط انسانی قابل حل است و به کمی تامل و به کارگیری بهترین سبک مدیریت تعارض نیاز دارد.
بر اساس آنچه در نظریه پوتنام و ویلسون در خصوص مدیریت تعارضات سازمانی آمده است، سبک مدیریت تعارض افراد با یکدیگر متفاوت است؛ عده ای به هنگام رویایی با تعارضات ترجیح می دهند از حل مسئله اجتناب کنند و در واقع با تعارض رو به رو نشوند، برخی دیگر به دنبال پیدا کردن راهکار بوده و سعی می کنند در این خصوص همکاری و مصالحه داشته باشند و گروهی دیگر به هنگام حل تعارضات به کنترل و به عبارت دیگر، رقابت روی می آورند.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر سبک مدیریت تعارض افراد داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از پرسشنامه مدیریت تعارضات شغلی رابینز (CMS) استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.
پرسشنامه تعارض سازمانی رابینز چیست؟
ارزیابی مدیریت تعارضات در افراد هدف ساخت این پرسشنامه است.
منظور از مدیریت تعارض چیست؟
منظور از مدیریت تعارض، به کار گرفتن روش های صحیح حل تعارض به هنگام روی دادن تعارض است.
چه زمانی تعارض بوجود می آید؟
در واقع زمانی که تفاوت در نگرش و دیدگاه وجود داشته باشد، بحث و تعارض به وجود می آید.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت