پرسشنامه ویژگی های معلم اثربخش در آموزش مجازی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه ویژگی های معلم اثربخش در آموزش مجازی
این پرسشنامه توسط بابک شمشیری و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ویژگی های معلم اثربخش در آموزش مجازی می باشد.
این پرسشنامه دارای 53 سوال و 3 بعد:
- حضور در تدریس
- حضور اجتماعی
- حضور شناختی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه ویژگی های معلم اثربخش در آموزش مجازی تایید شده است.
همه گیری ویروس کرونا تغییرات بزرگی را در سطح جهان به وجود آورد! از همان زمانی که این ویروس منحوس در سراسر دنیا شیوع پیدا کرد، انسان هایی را به خود درگیر کرد، افرادی را به کام مرگ کشاند، بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرد و باعث تغییرات زیادی در سطح جهان شد.
یکی از مواردی که در این دوره دستخوش تغییرات عمده شد، شیوه آموزش و تحصیل در سطح مدارس و دانشگاه بود. درس، مدرسه و دانشگاه باید پیگیری می شد و هیچ چاره ای جز استفاده از روش های جایگزین برای آموزش حضوری نبود؛ همان طور که خوب می دانید و تجربه کرده اید، آموزش آنلاین در این دوره جایگزین آموزش سنتی و حضور در کلاس های درس شد.
بسیاری از کشور ها با این شیوه آموزش آشنایی کافی داشتند و استفاده از آموزش آنلاین برایشان سخت یا دشوار نبود. اما برای دیگر کشور هایی که از این شیوه آموزش استفاده نکرده بودند و به عبارتی آموزش آنلاین برایشان یک روش نوین بود، این نوع روش آموزشی با چالش های بسیار برایشان همراه بود.
آموزش مجازی
یکی از مسائلی که در مورد آموزش مجازی مورد توجه عموم افراد قرار گرفت و به نوعی دغدغه ذهنی بسیاری از کارشناسان، والدین و دانشجویان و دانش آموزان بود، مسئله مربوط به کارآمدی و اثربخش بودن ویژگی های معلم در آموزش مجازی بود. باید قبول کنیم که دست معلمان در آموزش حضوری بازتر است، معلمان در آموزش حضوری با دانش آموزان در ارتباط و تعامل مستقیم هستند و همین ارتباط رو در رو تاثیر مثبت زیادی بر سطح یادگیری دارد.
اما زمانی که آموزش مجازی می شود، شرایط به کل متفاوت می شود؛ در توانایی معلمان در امر آموزش و تدریس شکی وجود ندارد اما آموزش مجازی، تسهیلات و امکانات می تواند بر نحوه تدریس معلمان تاثیر بگذارد. ویژگی های معلم هم در امر آموزش مجازی دخیل است.
بنابر پژوهش های صورت گرفته، برخی از ویژگی های معلم که بر اثربخشی تدریس و آموزش در آموزش مجازی تاثیر می گذارد، شامل حضور شناختی به معنای توسعه مفاهیم خود در دانش آموز، درگیری شناختی دانش آموزان، پشتیبانی فعالیت های دانش آموز و...، حضور اجتماعی به معنای میزان توانایی ایجاد فعالیت های گروهی، توانایی معلم در اداره و مدیریت فعالیت های گروهی حین تدریس، و حضور تدریس به معنای توانایی و مهارت معلم در ساماندهی دانش تدریس خود، شناخت و آگاهی از مفاهیم نظری تدریس در محیط مجازی، طراحی و اجرای تدریس در فضای مجازی و.. می باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر ویژگی های معلم اثربخش در آموزش مجازی می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 3 مولفه دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی ویژگی های معلم اثربخش در آموزش مجازی هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت