پرسشنامه مشتری محوری (CUSTOR)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مشتری محوری (CUSTOR)
این پرسشنامه توسط هاجت در سال 2002 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مشتری محور بودن می باشد.
این پرسشنامه دارای 17 سوال و 4 مولفه:
- نزدیکی با مشتری
- رفاه مشتری
- شفافیت شرکت
- بهود مداوم می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه مشتری محوری تایید شده است.
مشتری مداری یعنی چه؟
اگر مدیران یک سازمان علاقه مند به رشد و پیشرفت سازمان خود باشند، باید هنجار ها و سیاست های مطلوبی را برای سازمان اتخاذ کنند. یکی از مهم ترین مسائلی که یک سازمان باید در راس اولویت های خود قرار دارد، مشتری مداری یا مشتری محوری است. اصلی ترین نکته ای که در مورد مشتری مداری وجود دارد، کسب رضایت مشتری است. مشتری مدار بودن توجه به خواست و نیاز های مشتری است. یک سازمان مشتری مدار همواره به رضایت مشتری توجه دارد و منافع مشتری را در امور مختلف در نظر می گیرد. در یک سازمان مشتری محور، کارمندان برای حل مشکلات مشتریان آماده هستند، برای فراهم کردن خواسته های آنان تلاش می کنند و به مطالبات آنان توجه دارند.
مزایای مشتری مداری چیست؟
اگر مشتری از یک سازمان رضایت داشته باشد، آمار فروش سازمان افزایش پیدا می کند، سازمان مشتریان بیشتری را جذب می کند، عملکرد بهتری را نسبت به رقبا خواهد داشت و سازمان سعی می کند کیفیت محصولات را حفظ کند و ارتقا دهد و همین مسئله باعث جذب مشتری بیشتر می شود.
معایب مشتری مداری چیست؟
اما مشتری مدار بودن علاوه بر مزایایی که برای سازمان دارد، می تواند معایبی هم داشته باشد. برای مثال، توجه به خواست مشتری ها می تواند برای سازمان هزینه های زیادی داشته باشد، گاها برخی مشتری ها برای سازمان مناسب نیستند و جذب آنان فایده چندانی برای سازمان ندارد و در نهایت اگر نیازهای مشتری دائما تغییر کند ممکن است سازمان برای ارضای این نیاز ها به درد سر بیوفتد.
برای ارتقای مشتری مداری چه کاری باید انجام داد؟
اگر یک سازمان بخواهد رویکرد مشتری مداری را ایجاد کند، باید به کارمندان خود آموزش های لازم را در این زمینه بدهد، روی مشتریان تمرکز زیادی داشته باشد، برای کارمندانش پاداش در نظر بگیرد چرا که آن ها به نیاز مشتری توجه داشته اند، موفقیت هایی که از سوی مشتریان برایش حاصل می شود را جشن بگیرد. موارد ذکر شده فقط چند فعالیت مهمی است که یک سازمان می تواند در جهت مشتری مداری انجام دهد و قطعا فعالیت های مهم دیگری هم وجود دارد.
آیا تا به حال به ارزیابی مشتری مداری در سازمان خود پرداخته اید؟ در صورت تمایل به ارزیابی مشتری محوری می توانید از پرسشنامه مشتری محوری که توسط هاجت ساخته شده است، استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط هاجت ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی مشتری مداری هدف ساخت این پرسشنامه است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 17 سوال دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت