پرسشنامه ارتباطات سازمانی جابلین و پوتنام
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه ارتباطات سازمانی جابلین و پوتنام
این پرسشنامه توسط جابلین و پوتنام در سال 2001 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ابعاد مختلف ارتباطات سازمانی می باشد.
این پرسشنامه دارای 20 سوال و 4 بعد:
- کانال ارتباطات
- مسیر ارتباطات
- محتوای ارتباطات
- سبک ارتباطات می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه ارتباطات سازمانی جابلین و پوتنام تایید شده است.
ارتباط و تعامل یکی از موضوعاتی است که همواره برای پژوهشگران جالب توجه بوده است و مبنای بسیاری از تحقیقات بوده است؛ محققان در مجموعه مطالعات مختلف، ارتباط و تعامل افراد را با یکدیگر را در قالب ارتباطات مختلف بررسی و ارزیابی کرده اند. یکی از موضوعاتی که برای پژوهشگران علوم مدیریت جالب توجه بوده و می باشد، ارتباطات سازمانی است.
مشخصا این نوع ارتباط متمرکز بر درون سازمان است و مجموعه ارتباطات درون سازمانی را شامل می شود؛ ارتباطات سازمانی به جریان اطلاعات و ارتباطات درون سازمان تمرکز دارد. ارتباطات سازمانی درون یک سازمان می تواند کاملا رسمی باشد یا بالعکس در قالب روابط غیر رسمی شکل بگیرد.
سازمان موفق، سازمانی است که بتواند ارتباط خوبی را در سازمان شکل بدهد؛ ارتباطی که شامل تعامل مدیران، کارمندان، مشتریان و غیره با یکدیگر باشد. نحوه و سبک برقراری ارتباط بسیار موثر است؛ ارتباط سازمانی موثر را می توان ارتباطی تعریف کرد که در آن اعتماد، رضایت نقش مهمی دارد و نارضایتی و سو تفاهم به حداقل خود رسیده است.
ارتباطات سازمانی ممکن است در قالب مکاتبه به صورت کتبی و یا در قالب ارتباط شفاهی شکل بگیرد؛ برقراری ارتباط از طریق اینترانت، ایمیل، شبکه های اطلاعاتی مختلف، زبان بدن و... برخی از انواع ارتباط سازمانی می باشد که در محیط کاری و سازمانی جریان دارد.
ارتباطات سازمانی اهمیت زیادی دارد و به عبارتی مزایای بسیاری را برای سازمان و کارمندان در بر خواهد داشت؛ شکل گیری ارتباطات سازمانی می تواند به کارمندان کمک کند وظایف خود را خوب بشناسند و بدانند دقیقا چه کاری را باید در سازمان انجام دهند؛ وقتی نیروی کار به وضوح از وظایف و مسئولیت هایش اطلاع داشته باشد با انگیزه و اشتیاق بالاتری کار خواهد کرد و در نهایت عملکرد بهتری را از خودش به نمایش می گذارد.
از دیگر سو، ارتباطات سازمانی به تصمیم گیری بهتر کمک می کند و به مدیران و کارمندان اجازه می دهد اقدامات موثر جایگزین را پیدا کنند. همچنین ارتباطات بر نگرش افراد تاثیر دارد؛ افراد در قالب ارتباطاتی که با یکدیگر دارند، می توانند آگاهی زیادی کسب کنند و اطلاعات خود را بالا ببرند.
دیگر مزیت مهم ارتباطات سازمانی، اجتماعی شدن است؛ کارمندان در بستر ارتباطاتی که با هم دارند، ارتباطات خود را تقویت می کنند و این مسئله اهمیت زیادی دارد.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر ارتباطات سازمانی داشته باشید، می توانید از پرسشنامه ارزیابی ارتباطات سازمانی که توسط جابلین و همکارش ساخته شده است، استفاده کنید.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط جابلین و همکارانش ساخته شده است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 27 سوالی است.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی ارتباطات سازمانی هدف ساخت این پرسشنامه است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت