پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI)
این پرسشنامه توسط شائوفلی و همکاران در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی فرسودگی تحصیلی می باشد.
این پرسشنامه دارای 15 سوال و 3 مولفه:
- خستگی هیجانی یا تحصیلی
- بدبینی
- فقدان کارآیی یا ناکارآمدی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) تایید شده است.
احساس فرسودگی
احساس فرسودگی جز متغیرهایی است که اخیرا در ادبیات تحقیق و پژوهش توسط روان شناسان مورد بررسی قرار گرفته و می گیرد.
آنچه مشخص است تاثیر منفی فرسودگی بر سلامت جسم و روان است؛ فرسودگی روانی که بیشتر مد نظر روان شناسان بوده بر سلامت روان تاثیر منفی دارد و از اثربخشی عملکرد می کاهد.
فرسودگی تحصیلی
نیومن محققی است که در مورد فرسودگی تحصیلی تحقیقات زیادی داشته است؛ او در نتیجه تحقیقاتی که در این زمینه داشته است به این نتیجه رسیده است که فرسودگی تحصیلی به دلایلی همچون درک رفتارهای تحصیلی دانش آموز در طول تحصیل و تاثیر گذاری بر رابطه دانش آموز با محیط مدرسه یا همکلاسی ها و از طرقی تاثیر گذاری بر شور و اشتیاق دانش آموزان به یادگیری باید مورد بررسی قرار بگیرد و یک مولفه کلیدی در عرصه پژوهش است.
فرسودگی تحصیلی یکی از انواع فرسودگی بوده که در محصلان یعنی دانش آموزان و دانشجویان رخ می دهد؛ فرسودگی تحصیلی نوعی احساس خستگی است که در نتیجه تقاضاها و الزامات تحصیلی که اغلب خوشایند محصل نیست، اتفاق می افتد.
فردی که فرسودگی تحصیلی را تجربه می کند نسبت به انجام تکالیف درسی بدبین بوده و علاقه ای به انجام تکالیف درسی ندارد. فرسودگی تحصیلی باعث می شود که دانش آموزان نسبت به توانایی های خود دچار تردید شوند و به عبارتی شایستگی های خود را زیر سوال ببرند و در نتیجه احساس خودکارآمدی آن ها کاهش پیدا کند.
در مدارس اغلب میزان یادگیری دانش آموزان به وسیله عملکرد تحصیلی آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و از آنجایی که فرسودگی تحصیلی مستقیما بر یادگیری تحصیلی اثر منفی می گذارد، لازم است که مورد بررسی قرار بگیرد و این وظیفه ای است که روان شناسان تربیتی و روان شناسان فعال در مدارس بر عهده دارند.
هرچه فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان بیشتر کنترل شود و از شدت نشانه های آن کاسته شود، پیشرفت تحصیلی بیشتر خواهد بود و انگیزه دانش آموزان برای یادگیری بالاتر خواهد رفت. فلذا، بر اساس آنچه ذکر شد، فرسودگی تحصیلی از میزان رضایت تحصیلی می کاهد، دانش آموز را به سمت ترک تحصیل سوق می دهد و عملکرد تحصیلی او را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
در این پرسشنامه فرسودگی تحصیلی از ابعاد مختلفی همچون، خستگی هیجانی یا تحصیلی، بدبینی و فقدان کارآیی یا ناکارآمدی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورتی که تمایل به ارزیابی فرسودگی تحصیلی با توجه به ابعاد ذکر شده داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی فرسودگی تحصیلی هدف ساخت این پرسشنامه است.
فرسودگی تحصیلی چیست؟
فرسودگی تحصیلی نوعی احساس خستگی است که در نتیجه تقاضاها و الزامات تحصیلی که اغلب خوشایند محصل نیست، اتفاق می افتد.
تاثیر فرسودگی تحصیلی بر دانش آموزان چیست؟
هرچه فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان بیشتر کنترل شود و از شدت نشانه های آن کاسته شود، پیشرفت تحصیلی بیشتر خواهد بود و انگیزه دانش آموزان برای یادگیری بالاتر خواهد رفت. فلذا، بر اساس آنچه ذکر شد، فرسودگی تحصیلی از میزان رضایت تحصیلی می کاهد، دانش آموز را به سمت ترک تحصیل سوق می دهد و عملکرد تحصیلی او را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت