پرسشنامه اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A)
این پرسشنامه توسط کارت وایت ـ هاتون در سال ۲۰۰۴ به منظور ارزیابی ابعاد باورهای فراشناختی در نوجوانان ساخته شده است.
این پرسشنامه دارای 30 سوال و 5 مولفه، باورهای مثبت، باورهای منفی، اطمینان شناختی، خرافات و تنبیه، و خودآگاهی شناختی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه اصلاح شده فراشناخت برای نوجوانان (MCQ-A) تایید شده است.
فراشناخت چیست؟
روان شناسی فرا شناخت یک حوزه جدید مرتبط با اندیشه گری نوین است؛ تاریخچه این حوزه به سال 1970 بر می گردد و فلاول نخستین فردی بود که در سال 1979 برای اولین بار از اصطلاح فراشناخت استفاده کرد. او از این اصطلاح برای توصیف انواع فرآیند های شناختی و تجارب شناختی استفاده کرد.
فراشناخت دانشی در مورد نظام شناختی فرد است و به اکتساب دانش حول محور انواع فرآیند های شناختی اشاره دارد؛ فراشناخت در برگیرنده فرآیند های کنترل شناختی نیز می باشد. پس در یک تعریف مشخص، فراشناخت هرگونه دانش یا فرآیند شناختی است که به ارزیابی، نظارت و کنترل شناختی منجر می شود؛ فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است.
فراشناخت دارای بعد عمومی و بعد خاص است؛ بعد عمومی با تمام فعالیت های شناختی و بعد خاص با اختلالات روان شناختی در ارتباط است.
فراشناخت نوعی شناخت است؛ در فراشناخت ما به افکار خود فکر می کنیم و فکر کردن در مورد افکار می تواند دربرگیرنده حالت شناختی و احساسی افراد باشد. باید بدانید افکار فراشناخت از درون فرد ناشی می شود و با بازنمایی های ذهنی شخصی در ارتباط است.
فراشناخت مزایای بسیاری دارد؛ درک بهتر، یادگیری آسان تر، کسب نتایج شغلی و تحصیلی بهتر، اجتناب از تصمیمات تکانشی و گرفتن تصمیمات آگاهانه، هوشمندانه زندگی کردن، کسب استقلال، نظارت بر خود و خود کنترلی از جمله مزایای فراشناخت می باشد.
توسعه مهارت های مرتبط با فراشناخت به یادگیری بهتر منجر می شود و از همین رو، یادگیری مهارت های فراشناخت تاثیر مطلوبی بر زندگی اجتماعی دارد.
فراشناخت دارای سه مرحله است؛ برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی سه مرحله فراشناخت است. در برنامه ریزی برای یادگیری و رسیدن به هدف تلاش می شود، در نظارت به اجرای راهبردها و کنترل موفقیت آمیز بودن آن ها پرداخته می شود و در ارزیابی راهبردهای مختلف برای رسیدن به هدف مورد بررسی قرار می گیرد.
نوجوانان همانند دیگر افراد دارای باورهای فراشناختی می باشند؛ کارت وایت هاتون در جریان پژوهش های خود و در این پرسشنامه، باورهای مثبت، باورهای منفی، اطمینان شناختی، خرافات و تنبیه، و خودآگاهی شناختی را ابعاد مرتبط با باورهای فراشناختی در نوجوانان در نظر می گیرد.
در صورتی که تمایل به ارزیابی ابعاد باورهای فراشناختی در نوجوانان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی ابعاد باورهای فراشناخت در نوجوان هدف ساخت این پرسشنامه است.
فراشناخت چیست؟
فراشناخت در برگیرنده فرآیند های کنترل شناختی نیز می باشد. پس در یک تعریف مشخص، فراشناخت هرگونه دانش یا فرآیند شناختی است که به ارزیابی، نظارت و کنترل شناختی منجر می شود؛ فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است.
فراشناخت دارای چند بعد است؟
فراشناخت دارای بعد عمومی و بعد خاص است؛ بعد عمومی با تمام فعالیت های شناختی و بعد خاص با اختلالات روان شناختی در ارتباط است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت