پرسشنامه اعتماد سازمانی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه اعتماد سازمانی
پرسشنامه اعتماد سازمانی به طور کلی دارای 16 سوال است و با هدف ارزیابی مولفه های:
- درستی و صداقت
- قابلیت اتکا
- شایستگی
- تعهد سازمانی
طراحی شده است.
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرتی و با طیف کاملا مخالفم، مخالفم، نه موافقم و نه مخالفم، موافقم و کاملا موافقم درجه بندی شده است. سوالاتی که پاسخ آن ها گزینه ی کاملا مخالفم می باشد، یک نمره و به ترتیب تا گزینه آخر که کاملا موافقم می باشد، 5 نمره اختصاص داده می شود. (گزینه مخالفم 2 نمره، نه مخالف و نه موافق 3 نمره و موافقم 4 نمره).
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب است و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ ارزیابی شده است.
برای داشتن روابط میان فردی فاکتور ها و عوامل زیادی لازم است که این روابط، روابطی پویا و سالم باشند. انسان ها در طول زندگی خود روابط زیادی را تجربه خواهند کرد. روابطی در غالب روابط دوستانه، روابط خانوادگی و ... اما یکی از انواع این روابط به روابط بین همکاران و کار در سازمان ها بر میگردد. برای اینکه یک سازمان همواره رشد و پیشرفت داشته باشد، باید میان اعضای آن در وهله اول اعتماد وجود داشته باشد و در وهله دوم این اعتماد به اعتماد سازمانی منجر شود. اما مشخصا اعتماد را می توان اطمینان و به نیت ها و کارهایی که دیگران انجام می دهند، تعریف کرد.
اعتماد از کلیدی ترین عوامل در ایجاد ارتباط است و در سطح سازمانی نیز باید گسترش پیدا کند. اگر اعتماد سازمانی وجود داشته باشد، همواره مسیر رشد و ترقی هموار خواهد شد. متخصصان و دانشمندان زیادی اقدام برای تحقیق و کسب اطلاعات در مورد اعتماد سازمانی داشته اند. در نهایت طبق تحقیقات می توان گفت که اگر در محیط های سازمانی، زمانی پیشرفت سازمان و حفظ همکاری و کار گروهی امکان پذیر خواهد بود که ارتباطات افراد در این سازمان ها روشن باشد و روشن بودن این ارتباطات به داشتن اعتماد و اطمینان متقابل بستگی دارد و کاملا به هم مربوط است.
اگر اعتماد میان کارکنان و مدیران در سازمان ها وجود داشته باشد، سطح سازمان ارتقا پیدا خواهد کرد و بالعکس اگر این اعتماد در سطح سازمانی وجود نداشته باشد در سریع ترین طمان ممکن شاهد سیر نزولی سطح سازمان ها خواهیم بود. در این میان مهم است که افراد نسبت به سازمانی که در آن کار و فعالیت می کنند تعهد داشته و حس مسئولیت پذیری نسبت به وظایفی که بر عهده دارند، داشته باشند. علاوه بر تمام این موارد، افراد باید شایستگی های لازم را در خصوص جایگاه و مسئولیتی که بر عهده دارند، داشته باشند.
صداقت و راست گویی را در کار سازمانی در نظر بگیرید؛ چرا که اگر صداقت و راستی در جریان امور وجود نداشته باشد و فریبکاری در کار ها صورت بگیرد،علاوه بر اینکه بر اعتماد سازمانی خدشه وارد می شود، به کل سازمان نیز آسیب هایی جبران ناپذیر وارد می شود.در همین راستا بهتر است رهبر و یا مدیر گروه و سازمان ها حامی افراد و کارمندان باشند و به گونه ای رفتار کنند که دیگر اعضای سازمان و کسانی که جایگاه و مسئولیت کمتری نسبت به مدیر مجموعه دارند، بتوانند به مدیر و سازمان اتکا داشته و در صورت وجود مشکل به راحتی با مدیر و سرپرست مجموعه وارد مذاکره و گفتمان شوند. همه ی این موارد به اعتماد سازمانی و ارتقا سازمان ها منجر خواهد شد.
پرسشنامه اعتماد سازمانی چیست؟
این پرسشنامه برای سنجش میزان اعتماد در یک سازمان یا شرکت می پردازد.
پایایی این پرسشنامه با چه ضریبی سنجیده شده است؟
آلفای کرونباخ
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری می باشد.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت