پرسشنامه ویژگی های روانشناختی جذب معلمان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه ویژگی های روانشناختی جذب معلمان
این پرسشنامه توسط علی شریف زاده و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ویژگی های روانشناختی جذب معلمان می باشد.
این پرسشنامه دارای 20 سوال و 4 بعد:
- ویژگی های شناختی
- ویژگی های شخصیتی
- ویژگی های معنوی
- ویژگی های عاطفی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه ویژگی های روانشناختی جذب معلمان تایید شده است.
جذب معلمین در سازمان
تعلیم و تربیت فرآیندی است مهم و به هیچ عنوان در این فرآیند نباید کوتاهی و قصوری صورت بگیرد. به منظور آموزش و تربیت دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف باید یک برنامه ریزی اصولی تدوین شود، تمام جوانب آموزش سنجیده شود و اصولی ترین راهبرد های آموزش انتخاب و مورد استفاده قرار بگیرند.
در این راستا، ساخت محیط مناسب برای تحصیل، فراهم کردن امکانات آموزشی مختلف برای دانش آموزان و انتخاب معلم و دبیر از مهم ترین کارهایی است که باید توسط نهاد آموزش و پرورش صورت بگیرد. فرآیند جذب معلمان یک فرآیند ساده نبوده و اگر بگوییم فرآیندی پیچیده و تا حدودی سخت است، اشتباه نگفته ایم.
برای اینکه معلمی جذب سازمان شود و به استخدام آموزش و پرورش در بیاید باید از فیلتر های مختلف عبور کند و واجد شرایط استخدام باشد. معلمان در ارتباط مستقیم با دانش آموزان هستند و نحوه رفتار و کردار و اعمال آنان بر دانش آموزان تاثیر می گذارد. درست است که مهارت معلم در آموزش مهم است و معلم باید دانش و مهارت کافی برای آموزش و تدریس گروهی از دانش آموزان داشته باشد اما ویژگی های روان شناختی او هم در فرآیند آموزش تاثیر گذار می باشد.
نهاد آموزش و پرورش علاوه بر مهارت و دانش معلم باید به ویژگی های روان شناختی او توجه داشته باشد؛ ویژگی های شناختی، ویژگی های شخصیتی، ویژگی های معنوی و ویژگی های عاطفی از جمله مواردی هستند که باید در جذب معلمان به سازمان مورد توجه قرار بگیرند.
معلم خوب معلمی است که دارای ویژگی هایی همچون خلاقیت، نوآوری، قدر تحلیل و تفسیر، تفکر انتقادی باشد. معلم باید ضمن داشتن هوش بالا، حافظه قوی داشته باشد و با درایت کلاس را هدایت کند و به سمت رشد و پیشرفت ببرد. یک معلم خوی از نظر عاطفی باید در وهله اول کارش را دوست باشد و با عشق در محل کار حاضر شود. او باید خوش خلق و خوش رو باشد، از نظر عاطفی و هیجانی ثبات داشته باشد، رفتاری متواضعانه و فروتنانه داشته باشد و در نهایت انصاف و عدل با دانش آموزان برخورد کند.
ویژگی های شخصیتی یک معلم خوب شامل، مسئولیت پذیری در قبال دانش آموزان، سعه صدر، وارسته بودن، قدرت بالا در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، مثبت اندیشی و عزت نفس، توانایی بالا در مدیریت و رهبری کلاس است. ویژگی های روان شناختی معلمان تاثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت و صلاحیت حرفه ای آنان دارد.
علاوه بر آن، ویژگی های روان شناختی منجر به کارآمدی و اثربخشی نظام آموزشی می شود پس شایسته است که نهاد آموزش و پرورش معلمان شایسته را استخدام و جذب کنند.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر ویژگی های روانشناختی جذب معلمان می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 4 مولفه دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی ویژگی های روانشناختی جذب معلمان می باشد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت