پرسشنامه مقاومت دانش آموزان در برابر هنجارهای مدرسه
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مقاومت دانش آموزان در برابر هنجارهای مدرسه
این پرسشنامه توسط محمدعلی حاضری و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مقاومت دانش اموزان در برابر هنجارهای مدرسه از دیدگاه معلمان و اولیا می باشد.
این پرسشنامه دارای 14 سوال و 3 بعد:
- مقاومت در برابر هنجارهای اعتقادی
- مقاومت در برابر هنجارهای مربوط به نظم
- مقاومت در برابر هنجارهای اموزشی می باشد
روایی و پایایی پرسشنامه مقاومت دانش آموزان در برابر هنجارهای مدرسه تایید شده است.
هنجار در مدرسه
هر مکانی دارای قوانین و هنجارهای مختص به خودش می باشد؛ وقتی ما وارد یک مکانی می شویم یا به عضویت آن مکان در می آییم، باید به قوانین و مقرراتی که در آن مکان وضع شده و جریان دارد، احترام بگذاریم. قوانین یا هنجار مجموعه الگوهای رفتاری هستند که، نسبتا عام و پایدار بوده و عموم مردم آن ها را پذیرفته اند و سعی می کنند آن ها را انجام دهند یا خودشان را با قوانین سازگار کنند.
وجود قانون و هنجار در هر مکان یا مجموعه ای سبب هماهنگی، عدم آشفتگی و بی نظمی و انسجام می شود؛ وقتی به قوانین و هنجارها احترام می گذاریم، از بی انضباطی و بی نظمی دوری می کنیم. ناگفته نماند که عدم پیروی از هنجارها و نقض قوانین می تواند برای افراد مشکل ساز شود و پیگرد قانونی در بر داشته باشد.
رعایت قوانین و هنجارها با جامعه پذیری در ارتباط است. هر فردی برای ورود به جامعه باید جامعه پذیر شود و جامعه پذیری از سنین نوجوانی آغاز می شود.
مدرسه یکی از مکان هایی است که دارای هنجار و قوانین خاص خودش می باشد؛ رعایت قانون در هر مدرسه ای توسط هر دانش آموزی امری ضروری است. نوجوانان به عنوان یک دانش آموز باید جامعه پذیری را یاد بگیرند و بدانند که تحت هر شرایطی باید به قوانین مدرسه احترام بگذارند.
رعایت قوانین و هنجارها در مدرسه باید به امری درونی و آگاهانه تبدیل شود. هر دانش آموزی باید بدون نظارت و به اصطلاح زور مدیران یا ناظمان خودش را ملزم به رعایت قوانین مدرسه بداند. البته گاها شور و شیطنت دانش آموزان و همراهی آن ها با یکدیگر باعث سرپیچی از قوانین و هنجارهای مدرسه می شود که در این صورت ناظمین مدرسه باید با رفتاری متناسب و منطقی خطای دانش آموز را به او گوشزد کنند.
مقاومت دانش آموزان نسبت به اجرای قوانین و عمل به هنجارها می تواند با مولفه های مختلفی در ارتباط باشد، به عنوان نمونه، آن ها ممکن است با هنجارهای اعتقادی که در مدرسه وجود دارد، مشکل داشته باشند و در نهایت نسبت به این هنجارها از خود مقاومت نشان دهند.
همچنین ممکن است نسبت به قوانین مرتبط با برقراری نظم یا هنجارهای آموزشی از خود ناسازگاری نشان دهند و در برابر این هنجارها مقاومت داشته باشند.
در صورتی که تمایل به ارزیابی مقاومت دانش اموزان در برابر هنجارهای مدرسه از دیدگاه معلمان و اولیا داشتید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 3 مولفه دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی مقاومت دانش اموزان در برابر هنجارهای مدرسه از دیدگاه معلمان و اولیا ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت