پرسشنامه رهبری سوادآموزی معلم
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه رهبری سوادآموزی معلم
این پرسشنامه توسط جعغر ترک زاده و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مولفه های رهبری سوادآموزی در معلم می باشد.
این پرسشنامه دارای 28 سوال و 4 مولفه:
- مهارت های ارتباطی
- مهارت های انگیزشی
- مهارت های استفاده از ابزار و منابع آموزشی
- مهارت های استفاده از تکنیک های آموزشی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه رهبری سواد آموزی معلم تایید شده است.
به نظر شما چه کسی بیشتر از معلمان در تعلیم و آموزش دانش آموزان نقش دارند؟ به نظر می آید پاسخ این سوال به یک گزینه محدود شود و آن گزینه هم معلمان است. به هر تحقیق یا پژوهش علمی که استناد کنیم یا با توجه به تجربیات بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم معلمان نقش پر رنگی در تعلیم و آموزش دانش آموزان دارند و این معلمان هستند که به دانش آموزان سواد می آموزند و آن ها را در مسیر سواد آموزی و علم اندوزی هدایت می کنند.
بنابر نقش مهمی که معلمان در تعلیم و تدریس دارند، شایسته است که از مهارت، تخصص و دانش کافی در زمینه تدریس و آموزش بهره مند باشند. یک معلم خوب پیش از هر چیز باید بتواند مطالب درسی را به دانش آموزان به نحو احسن یاد بدهد، توانایی بالایی در بیان و ادای کلمات داشته باشد و بتواند مطالب را به دانش آموزان به خوبی منتقل کند.
شایستگی رهبری سواد آموزی در معلمان با برخی مولفه های مهم در ارتباط است؛ مهارت های ارتباطی یکی از همین مولفه ها است که در خط بالا به آن اشاره کردیم؛ معلم باید بتواند با دانش آموزانش، اولیای دانش آموزان، کادر مدرسه، همکارانش و مدیر به خوبی ارتباط برقرار کند.
مهارت های انگیزشی از دیگر مولفه های مهم مرتبط با رهبری سواد آموزی در معلمان است؛ معلم باید بتواند دانش آموزانش را به سمت یادگیری ترغیب کند، او باید در دانش آموزان علاقه ایجاد کند و آن ها را مشتاق سواد آموزی کند. همچنین مهارت استفاده از تکنیک های آموزشی برای معلمان در مسیر سواد آموزی به دانش آموزان مهم است؛ معلم باید فنون، سبک و تکنیک های مختلف آموزش را بلد باشد و متناسب با موضوع از آن ها در کلاس درس بهره ببرد.
همچنین مهارت استفاده از ابزار و منابع آموزشی برای هر معلمی لازم است؛ گاهی برای تدریس بهتر و با کیفیت تر باید از امکانات آموزشی بیشتر بهره برد و معلم باید بتواند از این امکانات استفاده کند. بنابراین اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم معلمان باید دانش، نگرش و مهارت لازم برای تدریس را داشته باشند و از آنجایی که معلم در نقش رهبر سواد آموزی ظاهر می شود، ملزم به ارتقا مهارت ها، توسعه نگرش و ارتقای روز به روز دانش خود است.
اگر این موارد توسط معلمان اجرا شود، سواد دانش آموز ارتقا پیدا می کند و پیشرفت حرفه ای برای خودشان حاصل می شود. در صورت تمایل به ارزیابی مولفه های رهبری سوادآموزی در معلم می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
پرسشنامه رهبری سوادآموزی معلم چیست؟
ارزیابی مولفه های رهبری سوادآموزی در معلم هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 4 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت