پرسشنامه ویژگی های سازمان یادگیرنده
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه ویژگی های سازمان یادگیرنده
این پرسشنامه توسط قربانی زاده در سال 1387 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ویژگی های سازمان یادگیرنده می باشد.
این پرسشنامه دارای 41 سوال و 5 بعد:
- ویژگی های رهبری
- ویژگی های نیروی انسانی
- ویژگی های طرح سازمانی
- ویژگی های فرهنگ سازمانی
- ویژگی های ماموریت / استراتژی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه ویژگی های سازمان یادگیرنده تایید شده است.
سازمان یادگیرنده
آدمی برای رشد و پیشرفت نیاز به یادگیری دارد و یادگیری یک فرآیند مادام العمر است که هر فردی از بدو تولد تا پایان دوران حیات باید به آن توجه داشته باشد. هر فردی به واسطه یادگیری در زندگی اش تغییر و تحول ایجاد می کند، مهارت های جدید را می آموزد و اشتباهات خود را در زندگی اصلاح می کند.
شایان ذکر است که یادگیری فقط مختص فرد نیست بلکه سازمان ها هم باید به فرآیند یادگیری توجه داشته باشند؛ فرآیند یادگیری در سازمان در پژوهش های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته و پژوهشگران به تاثیر مثبت آن بر سازمان توجه داشته و دارند. یکی از اصطلاحات مرتبط با یادگیری در سازمان، سازمان یادگیرنده می باشد.
سازمان یادگیرنده سازمانی است که از ظرفیت، ساختار، استراتژی و توانایی خود در جهت یادگیری و فراهم کردن فضایی برای یادگیری اعضای سازمان استفاده می کند و در هر فرصتی برای رشد و تحول تلاش می کند. مهم ترین ویژگی سازمان های یادگیرنده، توانایی آن ها در کسب، مدیریت و انتقال دانش است.
یک سازمان یادگیرنده، سازمانی است که انفعال در آن جای ندارد و همه ی اعضای آن به صورت فعالانه برای یادگیری تلاش می کنند تا بتوانند ایده های جدید تولید کنند و به نوعی در سازان دیدگاه جدید به وجود بیاورند. مهم ترین مزیتی که یادگیری می تواند برای سازمان به ارمغان بیاورد، حفظ مزیت رقابتی در فضای کسب و کار و پیشتازی در دنیای مدرن است.
برخی از مهم ترین ویژگی های سازمان یادگیرنده، شامل مواردی همچون حاکمیت روحیه و جو یادگیری در سازمان، انگیزه کارمندان برای توسعه مهارت ها، بسط فرهنگ یادگیری در سازمان، برخورداری از استراتژی های روشن در کار، پذیرش تغییر و استقبال از تغییرات، حل مسائل به صورت نظام مند، یادگیری از تجربیات و اشتباهات سازما در گذشته، توزیع موثر دانش و ... می باشد.
توانمندی های سازمان، جوی که بر سازمان حاکم است، توانایی مدیر در رهبری، استراتژی های سازمانی، استفاده از فناوری اطلاعات می تواند بر ایجاد و تداوم فرهنگ یادگیری در سازمان تاثیر بگذارد.
قربانی زاده به عنوان محقق این پرسشنامه، سازمان یادگیرنده را از ابعاد مختلف بررسی می کند و بر این عقیده است که، ویژگی های رهبری، ویژگی های نیروی انسانی، ویژگی های طرح سازمانی، ویژگی های فرهنگ سازمانی، ویژگی های ماموریت و استراتژی با سازمان یادگیرنده در ارتباط است.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر ویژگی های سازمان یادگیرنده از ابعاد مختلف داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
پرسشنامه ویژگی های سازمان یادگیرنده چیست؟
ارزیابی ویژگی های سازمان یادگیرنده هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 5 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت