پرسشنامه نظام آموزشی کارآفرین
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه نظام آموزشی کارآفرین
این پرسشنامه توسط علی حسین عزیزپوریان و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی شاخص های نظام آموزشی کارآفرین در هنرستان ها و مدارس می باشد.
این پرسشنامه دارای 59 سوال و 8 بعد است.
روایی و پایایی پرسشنامه نظام آموزشی کارآفرین تایید شده است.
نظام آموزشی کارآفرین
عصر حاضر، عصر تغییر و شتاب است و یکی از مواردی که به دوام و پایداری سازمان های مختلف کمک می کند، کارآفرینی است. کارآفرینی همان چیزی است که باعث کسب و حفظ مزیت رقابتی شده و برای سازمان ها و افراد امتیازات زیادی به همراه دارد.
مهم ترین چیزی که به ایجاد کارآفرینی و ادامه روند آن کمک می کند، خلاقیت و ریسک پذیری است. کارآفرینی مفهومی گسترده بوده که در این مفهوم، خلاقیت، ابداع، ابتکار باید وجود داشته باشد. کارآفرینی به معنای هدفمند کار کردن است و معنایی متفاوت از سخت کار کردن دارد.
از آنجایی که موسسات و مراکز علمی و آموزشی به نسبت دیگر سازمان ها روند تغییر و تحول را با سرعت بیشتری طی می کنند، مهم است که به کارآفرینی روی بیاورند. به عنوان مثال، مدرسه جز نهادهایی است که باید در رویکرد خود تغییراتی ایجاد کند و با دیدگاهی نوین و انتقادی رویکردهای جدید را به وجود بیاورد. مدیران باید از رویکرد های مختلف در عرصه مدیریت مدارس بهره ببرند.
لازم به ذکر است، عوامل محیطی بر مدارس و نحوه اداره آن ها تاثیر می گذارد و هرچه تاثیر آن ها بیشتر باشد، تصمیم گیری سخت تر و راهبری تر می شود. با گذشت زمان تصمیمات تغییر می کنند و به تعداد دانش آموزان افزوده می شود پس لازم است که در روند اداره آموزشگاه ها تغییر و تحولاتی به وجود بیاید و این مسئله به اهمیت کارآفرینی اشاره می کند.
در نظام آموزشی کشور باید کارآفرینی جریان پیدا کند و توسعه کارآفرینی با چند عامل مهم در ارتباط است؛ اولین و مهم ترین آن، تدوین اهداف و سیاست های کارآفرینانه است. جامع بودن و هماهنگی، انعطاف پذیری، خودگردانی و استقلال، تمرکززدایی، تعامل با محیط، تاکید بر کیفیت، توجه به تغییر و تحولات، شکوفا سازی استعدادها و خلاقیت، نظارت، تشویق و پاداش دادن، مشارکت و همراهی نقش بزرگی در توسعه کارآفرینی در نظام آموزشی دارد.
پژوهشگر و محقق این پرسشنامه، توسعه نظام آموزشی کارآفرینی را با 8 بعد مهم در ارتباط می داند و این 8 بعد عبارت اند از، آموزش کارآفرینی، ویژگی های روانشناختی هنرجویان، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری و مدیریت هنرستان ها، ارتباط با صنعت و تجارت، محتوای آموزشی، توسعه مهارت های کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی، شیوه آموزشی.
در صورتی که تمایل به ارزیابی شاخص های نظام آموزشی کارآفرین در هنرستان ها و مدارس از ابعاد مختلف داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 8 بعد دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی شاخص های نظام آموزشی کارآفرین در هنرستان ها و مدارس هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت