پرسشنامه هشت بعدی نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه هشت بعدی نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی
این پرسشنامه توسط علیرضا پرنیان ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ابعاد مختلف نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی می باشد.
این پرسشنامه دارای 68 سوال و 8 بعد: ارزش خیرخواهی، ارزش اخلاقی، ارزش اجتماعی، ارزش ایمنی، ارزش مادی، ارزش علمی، ارزش ابزاری، ارزش غایی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه هشت بعدی نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی تایید شده است.
سوالات این پرسشنامه به صورت عکس است.
نظام ارزشی
در مورد نظام ارزشی چه می دانید؟ به نظر شما نظام ارزشی یک فرد یا یک جامعه به چه مواردی اشاره دارد یا چه عواملی را شامل می شود؟ هر فردی دارای مجموعه باورها و اعتقادات شخصی است و نظام ارزشی به عنوان محوری ترین اعتقاد هر فردی در نظر گرفته می شود و می تواند رفتار، اعمال و کردار او را تحت تاثیر قرار دهد.
نظام ارزشی یک فرد ممکن است در طول زمان تغییراتی داشته باشد و بر شخصیت فرد تاثیر بگذارد. بسیاری از عوامل می توانند بر نظام ارزشی فرد تاثیر بگذارد و تغییراتی را در آن ایجاد کنند. مثلا جهانی شدن، فردگرایی، نفوذ تفکر دوران مدرن می تواند زمینه ساز تغییر نظام ارزشی شود. در این میان یکی از مواردی که می تواند در حفظ ارزش های بنیادین فرد در مقابل تغییرات تاثیر بگذارد، پرورش و رشد شخصیت است.
در هر جامعه ای نظام ارزشی به مجموعه فرآیند های رفتاری و ذهنی، الگوها و روش ها، شیوه های گفتاری و تکنیک بدنی اطلاق می شود که در چارچوب و موقعیت هایی از پیش تعیین شده، تعریف و پذیرفته شده است.
همان طور که پیش تر اشاره کردیم و بنابر عقیده محققان، نظام ارزشی می تواند بر اساس پهنه جغرافیایی یا دوره زمانی که فرد در آن زیست می کند یا گروه اجتماعی که در آن پرورش پیدا می کند و در تعامل است، تغییر کند.
مثلا نظام ارزشی می تواند تحت تاثیر خانواده، شهر، کشور و... قرار بگیرد. علاوه بر آن، باید بدانید نظام ارزشی در همه ی افراد یکسان نیست و به صورت مشابه درونی نشده است. افراد دارای نظام ارزشی متفاوتی هستند و بر اساس نظام ارزشی که دارند، یکسان عمل نمی کنند.
پس اگر بگوییم نظام ارزشی در هر جامعه بر اساس یک طیف یا پیوستار انعطاف پذیر تنظیم می شود که رفتار، اندیشه ها و زبان و کنش های مختلف را شامل می شود و این نظام دائما در جریان و در حرکت است، اشتباه نگفته ایم. افراد بر اساس نظام ارزشی که دارند می توانند به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه، دست به ارزیابی و قضاوت ببرند و عملکرد متفاوتی را از خود نشان دهند.
اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز دارای نظام ارزشی می باشند؛ نظام ارزشی اعضای هیئت علمی، شامل چند بعد مهم است که در این پرسشنامه هم مورد بررسی قرار می گیرد و این ابعاد شامل، ارزش خیرخواهی، ارزش اخلاقی، ارزش اجتماعی، ارزش ایمنی، ارزش مادی، ارزش علمی، ارزش ابزاری، ارزش غایی می باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر نظام ارزشی اعضای هیئت علمی می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی ابعاد مختلف نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی هدف ساخت این پرسشنامه است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 68 سوال دارد.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت