تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه شاخص های سازمان فضیلت محور
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه شاخص های سازمان فضیلت محور

این پرسشنامه توسط حمیده شکاری و همکاران ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی شاخص های سازمان فضیلت محور می باشد.

این پرسشنامه دارای 56 سوال و  6 بعد:

فرهنگ اخلاقی، مدیریت و رهبری، چشم انداز، منابع انسانی، ساختار و فرایند، جامعه می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه شاخص های سازمان فضیلت محور تایید شده است.

سازمان فضیلت محور

در مورد سازمان های فضیلت محور چه می دانید؟ به نظر شما سازمان هایی که به فضیلت ها اهمیت می دهند، چه ویژگی هایی دارند؟ فضیلت در سازمان مورد توجه پژوهشگران حوزه علوم مدیریتی می باشد و در خصوص آن پژوهش هایی انجام شده است. فضیلت در سازمان به ایجاد، اشاعه و ترویج، حمایت و پرورش رفتار، عادت، اعمال و گرایشات متعالی انسانی اشاره دارد؛ این موارد شامل ویژگی هایی همچون صداقت، اعتماد، بهشندگی، وفاداری و... در بعد فردی و سازمانی است.

هر فعالیتی که در سازمان انجام شود و به ترویج و تداوم فضیلت در سازمان کمک می کند، زمینه را برای ایجاد و گسترش فضیلت سازمانی فراهم می کند.

فضیلت سازمانی به رفتار درست و متعالی در سازمان اشاره می کند؛ سازمان هایی که به فضیلت توجه دارند سعی می کنند با انجام فعالیت های انفرادی یا جمعی به گسترش این مهم در سازمان کمک کنند. فرهنگ سازمانی و جو سازمانی تاثیر به سزایی در بروز یا عدم بروز اعمال فضیلت محور در سازمان دارد؛ فضیلت سازمانی رابطه مستقیمی با تعالی سازمانی دارد.

از دیگر سو بنابر آنچه در پژوهش های مثبت گرا در حوزه مطالعات سازمانی آمده است، فضیلت سازمانی یک ارزش و دارایی سازمانی محسوب شده که مزیت رقابتی با دیگر سازمان ها ایجاد می کند و متاسفانه به دلایلی همچون سرعت بالای تغییرات در دنیای کسب و کار و توجه بیش از حد به کسب درآمد و سرمایه کمتر مورد توجه سازمان های مختلف قرار می گیرد.

توجه داشته باشید، در تمام تعاریفی که از فضیلت سازمانی عنوان شده است به تاثیر انسان و ویژگی های شخصیتی او همچون انعطاف پذیری، اخلاق و شکوفایی، هدفمندی، خیر اخلاقی که شامل چیزهای خوب و درست و شایسته است و بهبود وضعیت اجتماعی که اشاره به ارزش های اجتماعی و توجه به سود و منافع اجتماعی دارد، تاکید شده است.

علاوه بر آن، بر اساس مدل فضیلت سازمانی که توسط پژوهشگری به نام کمرون طراحی شده است، فضیلت سازمانی دارای چند مولفه اصلی اعم از، بخشش، اعتماد، صداقت، خوش بینی و شفقت می باشد. در این پرسشنامه شاخص های سازمان فضیلت محور بر اساس 6 بعد، فرهنگ اخلاقی، مدیریت و رهبری، چشم انداز، منابع انسانی، ساختار و فرایند، جامعه مورد بررسی قرار می گیرد که در صورت تمایل به ارزیابی این متغیر با توجه به این ابعاد می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید و به اطلاعاتی در این خصوص دست پیدا کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه شاخص های سازمان فضیلت محور چیست؟

ارزیابی شاخص های فضیلت سازمانی هدف ساخت این پرسشنامه است.

فضیلت در سازمان چیست؟

فضیلت در سازمان به ایجاد، اشاعه و ترویج، حمایت و پرورش رفتار، عادت، اعمال و گرایشات متعالی انسانی اشاره دارد؛ این موارد شامل ویژگی هایی همچون صداقت، اعتماد، بهشندگی، وفاداری و... در بعد فردی و سازمانی است.

کاربرد فضیلت سازمانی چیست؟

فضیلت سازمانی به رفتار درست و متعالی در سازمان اشاره می کند؛ سازمان هایی که به فضیلت توجه دارند سعی می کنند با انجام فعالیت های انفرادی یا جمعی به گسترش این مهم در سازمان کمک کنند. فرهنگ سازمانی و جو سازمانی تاثیر به سزایی در بروز یا عدم بروز اعمال فضیلت محور در سازمان دارد؛ فضیلت سازمانی رابطه مستقیمی با تعالی سازمانی دارد.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام