پرسشنامه معنویت سازمانی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه معنویت سازمانی
این پرسشنامه توسط سید علی نقوی و همکارانش در سال 1393 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی معنویت سازمانی می باشد.
این پرسشنامه دارای 86 سوال و 10 مولفه، فضائل، اجتماعی، ایمان، انگیزش، فضای معنوی، خلاقیت، فرهنگی، ساختاری، محتوایی، رهبری می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه معنویت سازمانی تایید شده است.
معنویت سازمانی
عوامل مختلفی در میزان موفقیت یک سازمان دخیل و اثرگذار است. خوب می دانیم که یکی از مهم ترین عواملی که سازمان را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق می دهد، نیروی توانمند و متخصص است. نیروی انسانی که در سازمان کار می کند، می تواند یک سازمان را به قله موفقیت برساند یا آن را به لبه پرتگاه نزدیک کند.
مدیر، سرپرست یا کارمند ساده فرقی نمی کند، هر فردی باید وظیفه خود را در سازمان به خوبی انجام دهد. در این میان، لازم می بینیم به یکی از موارد مهم در موفقیت سازمان اشاره کنیم و این عامل، معنویت سازمانی است. سازمانی که به معنویات اهمیت می دهد و کارمندان آن به معنوی مدار هستند، یک گام به موفقیت نزدیک تر است.
اعتقاد به اصول معنوی، عمل و پایبندی به آن ها، تاثیر بسیاری در سلامت روان کارمندان دارد. پایبندی به معنویات به ایجاد و ارتقا مهارت خود تنظیمی، خود کنترلی کمک می کند. وقتی فردی به اصول معنوی پایبند باشد، بر رفتار، اعمال، افکار و احساسات خودش کنترل دارد، در مقابل بسیاری از وسوسه ها و اعمال ناشایست مقاومت می کند.
معنویت باعث می شود فرد در محل کارش از انجام کارهای غلط، خلاف قانون یا کارهایی که به ضرر دیگران است، پرهیز کند. عمل به معنویات در محیط کار مستقیما با درست کاری در ارتباط است.
معنوی گرایی در سازمان تاثیر مستقیمی بر احساس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری دارد. کارمندان پایبند به معنویات، همه ی تلاش خود را برای انجام وظایف به نحو احسن دارند، آن ها از کم کاری پرهیز می کنند و در ساعات کاری، فعالیتی جز فعالیت کاری و عمل به وظایف انجام نمی دهند. آن ها سعی می کنید بالاترین عملکرد را از خودشان نشان دهند.
همچنین خلق و خوی خوب، رفتار مناسب با ارباب رجویان، همکاری و همراهی بین همکاران از دیگر مزایای معنویت سازمان است که باید به آن اشاره کنیم.
معنویت در سازمان با مولفه های مختلفی در ارتباط است؛ برخی از مهم ترین مولفه ها، کسب فضائل، داشتن ایمان، تلاش برای ایجاد فضای معنوی، اکتساب و به کار بردن خلاقیت است. همچنین معنویت سازمانی می تواند با عوامل فرهنگی، محتوایی، ساختاری، رهبری در ارتباط باشد.
آیا در سازمانی که شما کار می کنید، معنویت جریان دارد؟ کارمندان تا چه اندازه به اصول معنوی توجه دارند و به آن پایبند می باشند؟ در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر معنویت سازمانی داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی معنویت سازمانی هدف ساخت این پرسشنامه می باشد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 10 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت